Kerajaan Selangor Akhirnya Setuju Bina Loji Langat 2

alt
 
PUTRAJAYA 26 Feb - Kerajaan Persekutuan dan Selangor sebentar tadi memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) bagi penstrukturan semula industri air negeri itu. 
 
Kerajaan Persekutuan diwakili Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.
 
Majlis itu telah berlangsung di Bangunan Perdana Putra dan disaksikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. 
 
Antara lain, MoU itu memberi laluan kepada pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 yang tertangguh sejak beberapa tahun lalu.
 
Sebelum ini, projek Langat 2 yang dilaksanakan kerajaan Pusat untuk menangani krisis bekalan air di Lembah Klang dan Putrajaya itu terpaksa ditangguhkan berikutan tindakan kerajaan negeri yang dilaporkan enggan memberikan kelulusan perintah pembangunan (DO).
 
Malah, Abdul Khalid menerusi laporan akhbar pada 31 Ogos 2010 menyatakan pembinaan loji berkenaan tidak perlu dibuat secara terburu-buru berbanding penyusunan semula industri perkhidmatan air di negeri ini yang perlu diberikan keutamaan.
 
Pada 8 Ogos 2010, Jawatankuasa Khas Kabinet mengenai isu air Selangor yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tekad untuk meneruskan projek itu demi menjaga kebajikan pengguna. 
 
Bagaimanapun, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, enggan meluluskan Langat 2 sebelum isu itu dipolitikkan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO)

Unknown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright @ 2013 antenapolitik.