Khairy Gesa Belia Asean Jalin Hubungan Baik

alt

BANGI 20 Sept - Para peserta yang mengikuti program Pemimpin Belia Eko Asean disarankan perlu saling berhubung untuk membina perhubungan baik dalam memastikan masyarakat Asean dapat menjalani kehidupan yang sempurna.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata Komuniti Asean pada tahun 2015 bukan sahaja mengenai perhubungan diantara sesebuah kerajaan atau perjanjian ekonomi sebaliknya mencipta sebuah komuniti masyarakat Asia dengan mempunyai satu visi dan ideal.

"Saya berasa bangga dengan insentif ini dan kita perlu sedar ia perlu dijadikan platfom kepada golongan muda dari semua negara untuk belajar bersama-sama.

"Apa yang penting sekali ialah kesedaran diantara golongan belia diantara peserta yang menjadi sukarelawan untuk program yang menarik ini," katanya ketika berucap Belia Asean Eco-pemimpin di Universiti Kebangsaan Malaysia disini, hari ini.
 
alt

Tambah Khairy, apabila Asean telah dicipta pada kemuncak Perang Dingin, Komunisme adalah ancaman manakala banyak negara datang dengan banyak agenda yang berbeza dan sistem politik tetapi rantau ini terselamat daripada ancaman.

"Ia adalah satu keajaiban bahawa rantau ini telah disimpan oasis kedamaian. Ini adalah apa yang Asean perlu sekarang dan pada masa depan," ujarnya.

Beliau turut menyeru supaya masyarakat bukan hanya mementingkan diri sebaliknya mengambil berat tentang apa yang berlaku di negara-negara lain.

Jelasnya, pembuangan sisa d laut turut boleh memudaratkan di negara-negara lain yang merupakan jiran negara bersebelahan.

"Ini menunjukkan bahawa apa sahaja yang kita lakukan dalam satu bahagian dunia boleh memberi kesan kepada mereka di bahagian-bahagian lain di dunia," ujarnya.

Unknown

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright @ 2013 antenapolitik.